Wat heb ik nodig voor de aangifte erfbelasting?
Voor de aangifte erfbelasting heb je een aantal documenten nodig, zoals de overlijdensakte, een overzicht van de erfenis, en een eventueel testament. Je moet ook weten wat de waarde is van de erfenis, inclusief onroerend goed en banktegoeden. Daarnaast moet je de gegevens van de erfgenamen en hun relatie tot de overledene verstrekken.
Gegevens voor aangifte erfbelasting
Bij het doen van aangifte erfbelasting is het belangrijk om alle benodigde gegevens te verzamelen. Hieronder vind je een overzicht van de informatie die je nodig hebt. Je kunt dit overzicht afdrukken als dat handig is.
Jouw persoonlijke gegevens
- Burgerservicenummer (BSN);
- DigiD: Voor online aangifte;
- PDF Erfbelasting: Voor aangifte op papier
- Aangiftebrief: Om de deadline voor jouw aangifte te zien.
Contactpersoon: Als er vragen zijn over jouw aangifte, neemt de Belastingdienst contact op met de contactpersoon. Als jij niet de contactpersoon bent, heb je de volgende gegevens nodig van degene die dat wel is:
- Naam;
- Burgerservicenummer (BSN);
- Telefoonnummer.
Gegevens van de overledene
- Burgerservicenummer (BSN);
- Datum van overlijden;
- Testament: Indien aanwezig (bij het CTR kun je controleren of de overledene een testament had)
- Burgerlijke staat: Was de overledene gehuwd of had deze een geregistreerd partnerschap?
- Huwelijkse of partnerschapsvoorwaarden indien aanwezig. Dit kun je controleren bij het huwelijksgoederenregister.
Gegevens van de erfenis
Bij het erven van geld gaat het om een specifiek bedrag. Voor andere zaken, zoals kunst of een auto, moet de waarde worden bepaald. Zorg ervoor dat je de volgende gegevens bij de hand hebt:
- Belastingaanslagen van de overledene die nog niet zijn betaald;
- WOZ-waarde: Als je een onroerende zaak erft (bijvoorbeeld een woning), heb je de WOZ-waarde nodig. Deze vind je op de WOZ-beschikking van de gemeente of online via het WOZ-waardeloket.
- Eigendomsaktes van onroerende en roerende zaken. Deze kun je opvragen bij het Kadaster.
- Overeenkomsten en akten: Bijvoorbeeld een akte van verkoop van een woning aan kinderen van de overledene of een akte van schenking;
- Overzichten van hypotheken, leningen en andere schulden;
- Verzekeringspolissen: Voor levensverzekeringen of andere relevante polissen;
- Overzichten van spaar- en effectenrekeningen van banken en andere financiële instellingen;
- Renteafspraken: Deze zijn vaak opgenomen in het testament. Na het overlijden kan een afwijkende renteafspraak zijn gemaakt;
- Overeenkomsten met een verblijvings- of overnamebeding. Denk hierbij aan een samenlevingscontract.
Gegevens van andere erfgenamen
Verzamel ook de gegevens van andere erfgenamen. Je kunt gezamenlijk aangifte erfbelasting doen. Dus voor meerdere erfgenamen tegelijk. Hierdoor hoef je alle gegevens over de erfenis maar één keer op te nemen. Je hebt de volgende gegevens nodig van de erfgenamen:
- Burgerservicenummers (BSN);
- Namen en adresgegevens;
- Geboortedatums.